Lomalla oli taas vauhtia

Vietimme pikaisen kesäloman Slovenia-Italia-alueella ja olihan siinä aluksi vauhtia, mutta loppupuolella jo osasimme hiljentää. Lennettiin finskillä ensin Ljubljanaan, joka oli positiivinen yllätys. Kaunista, paljon vanhaa, hiljaista, puistoja ja linnunlaulua, jokivarren rentoa menoa, hyvää ja edullista ruokaa, aurinkoa, rauhallisia ihmisiä, cooleja sanoivat italialaiset. No, he eivät näytä tunteitaan kuten italialaiset, ovathan slaaveja. Nuoretkin tervehtivät kätellen, eivätkä halaa. Näin vain yhden halauksen, ehkä hekin olivat ulkomaisia. Keskellä vanhaa Ljubljanaa on komea linna, mukavat lauantaimarkkinat, edullisia merkkivaatteita, kulttuuria ja taidetta. Ainut, josta en tykännyt oli se kieli, muistuttaa kai liikaa venäjää. Elintaso on aika korkea autoista ja pukeutumisesta päätellen. Jopa isoja Volvo- ja Mersu-maastureita näki usein. Slovenia on vielä mukava turístikohde siksi, ettei siellä ole katukauppiaita Afrikasta, ei sisäänheittoa ravintolaan eikä muutenkaan liikaa turisteja, vain yksi japsiporukka liikkui samaan aikaan ympäri kaupunkia.  Parissa päivässä samat naamat alkoivat tulla jo vastaan. Tuntui kodikkaalta ja leppoisalta kaupungilta.
Ljubljana city centre.

There is over forty bridges in Ljubljana!

On the bridge we saw capoiera show.

Nice street theatre, where chairs were from old cars.

Country village in Slovenia  from trains window.

Sloveniasta jatkettiin pohjoiseen junalla ja mentiin Itävallan Villachin  kautta bussilla Venetsiaan, komeita maisemia koko matkan ajan ja mukavat ilmastoidut junat ja hyvä kaksikerrosbussi Venetsiaan. Suora ja lyhin junayhteys olisi ollut Ljubljanasta Triesteen yöllä klo 2.30-7.00 ja maksoi 25 euroa. Mutta olimmehan aikuisten interreililla. Matkalla bussissa Italiaan oli varmaan viisikymmentä tunnelia, pisin yli 20 km. Bussista katselimme mm vuoriston huipulla  komeaa kotkaparvea, ehkäpä 20 komeaa kotkaa! Venetsiasta mentiin junalla Firenzeen, jossa alkoi sataa kaatamalla. Seuraavana aamuna katsottiin pikaisesti tutut paikat keskustassa ja hypättin Sienan junaan. Toscanassa alkoi se oikea kesä. Siena on ihana kaupunki, komea simpukan muotoinen tori Piazza del Campo ja paljon vanhaa sekäliian  paljon turisteja, erityisesti amerikkalaisia. Käytiin myös sukulaisia katsomassa lähellä Lucignanossa, jossa he olivat isolla ystäväporukalla komeassa linnamaisessa talossa häikäisevässä maalaismaisemassa. Toscanassa on nyt vehreää, kun oli satanut aiemmin keväällä aika paljon. Pieni junaseikkailukin tuli koettua, kun hyppäsimme illalla kyläasemalla väärään junaan väärään suuntaan! Aikataulu kai ei pitänyt? Mutta ystävällinen taksi vei takaisin.

Palazzo Vecchio ja statue David of Michelangelo in Firenze.

Ponte Vecchio in Firenze.

Nice car in Firenze.

Summer bag?!
Piazza del Campo in Siena.

Italien air dried ham and sausages in country shop.

Good italien country food.

Sienasta menimme Toscanan pohjois-osaan, Pisan lähelle pieneen aitoon italokaupunkiin Camaioreen, jossa meidän italialaisella ystävällämme on ruusunpunainen oma talo. Siellä suorastaan nautimme lopun lomaviikon kesästä, oli todella lämmintä ja leppoisaa. Käytiin meren rannalla, lenkkeilimme kukkulan vanhaan kaupunkiin ihailemaan maisemia, söimme tuttavamme isän kotona pari kertaa todellisen italialaisaterian lähes kymmenen ruokalajin kanssa vailla vertaa, kävimme markkinoilla ja lepäsimme puutarhassa kukkulamaisemia katsellen. Sinne lämpimään ja aurinkoon olisin nyt voinut jäädä vaikka pitemmäksi aikaa! Viikossa ehtii paljon, kun on npea. Oi ihana Italia! Ehdoton lempimaa! Maailman kaunein kieli, hyvä ruoka, historiaa, taidetta, mukavat ihmiset, lämmintä ja kaunista!
Lido di Camaiore in Toscana.

Toscana food - primi piatti.

Our holiday house in Toscana.
My brothers toscana-holiday house.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kevät keikkuen tulevi

Kalanruoto kurkussa ambulanssilla sairaalaan!